Kun en lille del af Alzheimer patienter bliver diagnosticeret i tide for at medicinen kan virke, simpelthen fordi patienterne ikke kontakter deres læge, før det er for sent. Denne udfordring krævede en alternativ designfase, for at åbne op for en samtale om udfordringerne med Alzheimer.
Samtaler med patienter og deres pårørende afslører hurtigt, at sygdommen ofte er relateret med skam, tabu og en følelse af at miste kontrollen. De følelsesmæssige barrierer skaber en finurlig design-udfordring, fordi det er svært at tale om selve emnet. Herigennem kom designet af dialogværktøjer til live.
Sammen med det amerikanske firma Johnson & Johnson og Alzheimerforeningen i Danmark, udviklede vi en boks med seks forskellige nye måder at adressere Alzheimer på. De seks løsninger er kendetegnede ved at være følsomme og humoristiske. Dette resultat er nyt for et felt domineret af en rationel og ligefrem kommunikation, som typisk kommer fra lægevidenskaben. Boksen med de seks løsninger blev ledsaget af en bog, der kastede lys over projektets bruger-centrerede proces.
Pårørende til en Alzheimer-patient
Projekter
februar 6, 2019